Introduksjon Svein Gjedrem

Finanskrisen førte til det sterkeste fallet i verdens kapitalmarkeder i etterkrigstiden. I fondets historie har vi nå hatt to perioder med stor nedgang i fondets verdier, først i 2001 – 2002 og senest i 2008. Etter begge periodene snudde tap ganske raskt til gevinster. Den langsiktige forvaltningen av fondet har kommet godt gjennom disse krisene.

Fondet blir tilført statens andel av landets petroleumsinntekter. Samtidig trekker staten i årlig gjennomsnitt over konjunktursyklusene ut den forventede langsiktige realavkastningen, eller 4 prosent av fondet.

Den årlige gjennomsnittlige realavkastningen siden forvaltningen av oljefondet ble etablert, er nå 2,7 prosent mot bare 1 prosent for ett år siden. Tallet er påvirket av at det bare er kort tid siden vi hadde den verste perioden i kapitalmarkedene i etterkrigstiden. Staten tar utgangspunkt i at den varig og årlig kan bruke 4 prosent av fondet. Ved å opprettholde risikoen i fondet er det
nok mulig at gjennomsnittsavkastningen etter hvert igjen vil nærme seg dette nivået.

Norges Bank har flere oppgaver i forvaltningen av fondet. Vi skal sørge for en betryggende plassering av midlene i de internasjonale kapitalmarkedene. Tilflyt av nye midler skal plasseres effektivt, vi skal utøve eierskap i de mer enn 8 000 selskapene vi eier aksjer i, og vi skal gi råd til Finansdepartementet om den langsiktige investeringsstrategien til fondet. Vi skal dessuten drive aktiv forvaltning innenfor rammer som er satt av fondets eier og banken selv.

Oppgavene henger nært sammen. Rådgivningen om strategi bygger blant annet på at vi følger markedet nært ved aktiv forvaltning. Vi utøver eierskap bedre i selskaper vi har analysert og fulgt nøye over tid. Dessuten blir kostnadskontroll og styring bedre i en virksomhet som har et klart økonomisk formål.

Hovedstyret setter rammer for all virksomhet i bankens forvaltningsenhet, NBIM. Oppfølgningen av forvaltningen er styrket. I 2009 fastsatte styret nye prinsipper for risikostyring.
Prinsippene bygger på et felles rammeverk som er supplert av mer konkrete risikorammer for virksomheten i et investeringsmandat.

Omfanget og innrettingen av de aktive strategiene forankres i Norges Banks hovedstyre, som setter egne rammer for risikoen i tillegg til de som Finansdepartementet har satt. Vår vurdering etter tolv år er at aktiv forvaltning vil kunne gi et viktig bidrag til fondets avkastning på lang sikt, men virksomheten må gjerdes inn og følges nøye opp. Fondets resultater det siste året viser at store verdier er gjenvunnet, og raskere enn vi torde håpe på for ett år siden. Vårt mål er å sikre og bygge en finansiell formue for fremtidige generasjoner gjennom en dyktig forvaltningsorganisasjon.

Over de to–tre siste årene er rapporteringen om aktiviteten og regnskapet blitt vesentlig mer åpen. I år utvidervi rapporteringen ytterligere. Vi gir flere og mer detaljerte analyser av resultatene i forvaltningen, og vi vurderer risiko langs flere dimensjoner enn tidligere. Notene til regnskapet er mer omfattende. Dette gjelder særlig omtalen av risiko og verdsettelse. Vi gir også opplysninger
om lønn til medlemmer av ledergruppen i NBIM. Vi offentliggjør hovedstyrets regler for forvaltningen på nettet sammen med vår publisering av fondets beholdninger og stemmegivning på generalforsamlinger. Vi vil snart gi daglige tall for størrelsen på fondet.

Oslo, 5. mars 2010

Svein Gjedrem
Sentralbanksjef og leder for hovedstyret

Sist oppdatert: 10.04.2010