Høy avkastning på fondets investeringer

Fondets markedsverdi økte med hele 3 336 milliarder kroner i 2023. Dette er den største økningen i fondets verdi målt i kroner i et enkeltår. Økningen skyldtes i stor grad en solid avkastning på 2 222 milliarder kroner og en svakere kronekurs. Dette bidro til at fondet for første gang passerte 16 000 milliarder kroner i verdi.

Leder for fondet Nicolai Tangen og nestleder Trond Grande presenterte fondets hovedtall for 2023. Noen av våre eksperter ga oss også et innblikk i områdene og sektorene som påvirket fondets resultater i året som gikk. Pressekonferansen ble arrangert 30. januar, og var på engelsk.

Fondets avkastning i 2023

milliarder kroner

Statens pensjonsfond utland fikk en avkastning på 16,1 prosent, eller 2 222 milliarder kroner i 2023. Målt i kroner er dette fondets høyeste avkastning noensinne. Dette var -0,18 prosentpoeng eller 26 milliarder kroner svakere enn referanseindeksen til fondet.

Avkastning per aktivaklasse

Til tross for høy inflasjon, stigende styringsrenter og geopolitiske uro, har aksjemarkedet vært sterkt i 2023. Avkastningen på renteinvesteringene ble påvirket av stigende rentenivåer store deler av året, før de falt tilbake i årets to siste måneder.

Avkastningen på unotert eiendom ble påvirket av lavere verdsettelse som følge av høyere realrenter og lavere etterspørsel etter kontoreiendom i perioden etter pandemien. Den positive avkastningen på unotert infrastruktur for fornybar energi i 2023 skyldes hovedsakelig nettoinntekter fra kraftsalg.
Klikk på hver søyle for mer info

Fondets markedsverdi ved utgangen av 2023

milliarder kroner

Fondets markedsverdi økte med hele 3 336 milliarder kroner i 2023. Dette er den største økningen i fondets verdi målt i kroner i et enkeltår. Den gode avkastningen på fondets aksjeinvesteringer bidro særlig til verdiendringen. I tillegg svekket kronen seg mot flere av valutaene fondet er investert i. Fondet fikk også tilført ny kapital.

Aksjer
Rentepapirer
Unotert eiendom
Unotert infrastruktur

Fondets var investert i 72 land og 43 valutaer

Fondet var investert i 8 859 selskaper, 1 389 obligasjoner, 897 eiendommer og 4 vindparker ved utgangen av 2023. Vi har offentliggjort detaljert informasjon om samtlige investeringer siden fondet ble opprettet i 1998.

I 2023 ble vi kåret til verdens mest åpne og transparente investeringsfond i Global Pension Transparency Benchmark. Kåringen er en stor motivasjon for å fortsette med å være så åpne som mulig.
Nicolai Tangen
Leder for Norges Bank Investment Management

Sterkt år for aksjeinvesteringene

Amerikanske teknologiaksjer bidro særlig til den positive avkastningen på aksjeinvesteringene. Sektoren dro fordel av effektiviseringstiltak og økt etterspørsel etter nye løsninger innen kunstig intelligens fra de største internett- og programvareselskapene og deres halvlederleverandører. Til tross for økte priser og stigende renter, holdt forbruket av varige konsumvarer og den økonomiske aktiviteten seg oppe samlet sett gjennom året. Etterspørselen etter produkter innen industrisektoren holdt seg på et høyt nivå til tross for bekymringer om økonomisk nedgang.

Klikk på hver søyle for mer info

Ansvarlig forvaltning 2023

Vi publiserer årlig en egen rapport om vår arbeid med ansvarlig forvaltning av fondet.

Langsiktig eierskap i en omskiftelig verden

2023 var preget av krig, klimakrise og inflasjon. Fondet er en langsiktig, tydelig og forutsigbar eier i en omskiftelig verden. I 2023 hadde vi fremdrift i arbeidet med klimahandlingsplanen. Vi rettet også søkelyset mot ansvarlig bruk av kunstig intelligens og hvordan det er relevant for oss som en investor. I tillegg fortsatte vi å øke åpenheten rundt stemmegivningen og resultatene våre.

Scenarioanalyser

Vi publiserer årlig resultatene av ulike fremoverskuende scenarioer. Scenarioene kan endre seg fra år til år i tråd med markedsutviklingen og hendelser som kan påvirke den makroøkonomiske utviklingen. I 2023 har vi analysert tre mulige scenarioer som kan ha en betydelig negativ innvirkning på fondets verdi over tid:

Gjeldskrise

Høye realrenter og høy statlig og privat gjeld utløser en dyp og langvarig økonomisk nedgang både i utviklede og fremvoksende økonomier. Dette kan særlig ramme eiendomssektoren. Høy gjeld begrenser staters evne til å motvirke en langvarig økonomisk nedgang.

Polarisert verden

Spenninger mellom land øker. Dette resulterer i en langvarig geoøkonomisk konflikt. En splittelse mellom ulike økonomiske blokker fører til en vedvarende nedgang i vekst og høyere inflasjon. Handel og kapitalstrømmer mellom de to økonomiske blokkene avtar permanent. Konkurransen mellom blokkene gjør at investeringer i strategiske sektorer øker.

Reprising av risiko

Kompensasjonen investorer får for å ta risiko i aksjemarkedet ser ut til å være på et historisk lavt nivå. Inflasjonen avtar ikke, og sentralbankene må navigere en vanskelig balanse mellom økonomisk nedgang og inflasjon.

Utforsk hele årsrapporten

Les mer om investeringene, resultatene og om de ansatte som forvalter fondet. Årsrapporten inkluderer også regnskapet for 2023.