Lavere langsiktig risiko for fondet

Statens pensjonsfond utland skal sikre langsiktige hensyn i forvaltningen av petroleumsinntektene. En sterk vekst i fondet de seneste årene betyr at det nå utgjør 140 prosent av bruttonasjonalproduktet i Fastlands-Norge.

Formålet med forvaltningen av fondet er å oppnå høyest mulig internasjonal kjøpekraft. Dette sikrer vi best ved å ha et bredt eierskap til produksjonen av varer og tjenester globalt. I tråd med dette formålet ble strategien for forvaltningen endret vesentlig i 2012. For å redusere den langsiktige risikoen i fondet er investeringene nå jevnere fordelt på regioner og land enn tidligere.

Fremvoksende markeder er gjennomgående preget av forhold som isolert sett bidrar til høyere risiko – på kort sikt. Over tid mener vi likevel at endringene som er gjennomført, støtter godt opp under hovedmålet med Norges Banks forvaltning av fondet: å sikre finansielle verdier for fremtidige generasjoner.

Resultatet i året som gikk, reflekterer utviklingen i verdens finansmarkeder. En avkastning på 13 prosent i 2012 er den nest beste i fondets historie.

Øystein Olsen

leder for hovedstyret