Introduksjon Yngve Slyngstad

2009 markerte et vendepunkt for Statens pensjonsfond utland og NBIM. Finanskrisen avtok tidligere enn vi forventet, og fondet leverte rekordhøy avkastning. Året som begynte med enorme utfordringer, ble fondets beste år noensinne, og det med god margin.

Starten på 2009 var preget av usikkerhet og frykt i de finansielle markedene. NBIM presenterte fondets årsrapport for 2008 da markedet bunnet ut i mars. Mange stilte da spørsmål ved vår investeringsstrategi. Formålet med forvaltningen er å bevare og utvikle verdier for fremtidige generasjoner. Fondets størrelse og investeringshorisont er vesentlig lengre enn hos de fleste andre investorer. Det er derfor viktig å holde fast ved den langsiktige forvaltningsstrategien, også når vi i perioder står overfor tilbakeslag. Fondets avkastning var 25,6 prosent i 2009. Det er den høyeste årsavkastningen noensinne, og 4,1 prosent over referanseporteføljens avkastning. Meravkastningen er bedre enn vi kunne ha forventet gitt vår investeringsstrategi, og mye skyldes en reversering av renteporteføljens mindreavkastning i 2007 og 2008.

Fondets markedsverdi var 2 640 milliarder kroner ved utgangen av 2009. Tilførselen på 169 milliarder kroner var den laveste siden 2004, mens avkastningen utgjorde 613 milliarder kroner. NBIM nådde i juni målet om å øke fondets aksjeandel til 60 fra 40 prosent, nøyaktig to år og 1 010 milliarder kroner i aksjekjøp etter at målet ble vedtatt. Den lange innfasingsperioden var gunstig, fordi vi kunne utnytte fallende aksjekurser under finanskrisen.

NBIMs eierskapsutøvelse skal bidra til å sikre og bygge finansielle verdier for fremtidige generasjoner. Vi videreutviklet eierskapsarbeidet i 2009, ved å ta i bruk nye virkemidler og fastlegge en strategi med to nye satsingsområder. Velfungerende finansmarkeder ble etablert som et nytt satsingsområde etter rentemarkedenes sammenbrudd i 2008. Bedre vannforvaltning i bedrifter er det andre nye området i eierskapsutøvelsen.

NBIM fremstår som en styrket organisasjon etter finanskrisen. Vi fortsatte i 2009 den omfattende omorganiseringen som startet året før, med en ny styringsmodell og organisasjonsstruktur. Vi rekrutterte mange dyktige medarbeidere, inkludert en ny ledergruppe med bred internasjonal erfaring. Organisasjonen har hentet verdifull erfaring, ikke minst innen krise- og risikohåndtering, og har styrket kompetansen og strukturen innen disse områdene.

Å investere er å se fremover. Fondets investeringer skal sikre fremtidens generasjoner en andel av dagens oljeformue ved å skape god avkastning over tid. Samtidig vil investeringene alltid utsettes for risikoen for endrede forhold. Vi har lagt de seneste to årene bak oss og tarmed oss viktig lærdom videre. Vi ser entusiastisk frem til å videreutvikle en forvaltningsorganisasjon i verdensklasse.

NBIM søker å gi åpen og utfyllende informasjon om hvordan forvaltningen utøves. Vi har sett at forventningene til åpenhet, innsyn og forklaring er særlig høye i utfordrende tider. Vi håper årsrapporten kan gi leserne et best mulig bilde av forvaltningen det seneste året, og nyttig informasjon om hvordan vi har løst den viktige oppgaven vi er gitt.

Oslo, 5. mars 2010

Yngve Slyngstad